Rens Ulijn

Journalist & eindredacteur


De Gelderlander, November 6, 2007

Vluchtstrookoorlog nog maar net begonnen

SECTION: GEHELEOPLAGE; Page: A02 (2)

LENGTH: 561 words

Na Route Mobiel openen nu ook verzekeraars de aanval op de Wegenwacht van de ANWB. Het aantal automobilisten die zich verzekeren, groeit jaarlijks met 50 procent en ligt nu op 200.000. De oorlog in pechland is nog maar net begonnen.

door Rens Ulijn

Bij Jean-Paul (40) en Arlet (36) Roels uit het Zeeuwse grensdorp Retranchement staat de datum van 15 november omcirkeld in de agenda. Hoewel ze al jaren lid zijn van de Wegenwacht, denken ze dit jaar over te stappen naar een andere aanbieder van hulp bij pech onderweg. Vorige week vrijdag sloeg het noodlot toe. De distributieriem van hun bestelbusje brak op de snelweg bij Antwerpen, en Arlet moest de ANWB bellen. Tot haar verbazing kon de toegesnelde Wegenwacht niet in het systeem zien of er betaald was voor de Europadekking die zij had afgesloten. Vervangend vervoer zat er sowieso niet in, omdat Arlet niet op vakantie was. Pas na veel bellen bleek dat er toch betaald was en werd de auto weggesleept. “Je verwacht dat met een druk op de knop zichtbaar is of iemand heeft betaald”, zegt Arlet verontwaardigd.

Automobilisten die ontevreden zijn over de Wegenwacht, kunnen sinds 2004 overstappen naar een andere pechhulpverlener. Route Mobiel brak in dat jaar het monopolie dat de ANWB decennialang had op de particuliere markt. In samenwerking met internationale alarmcentrales zette Route Mobiel een vergelijkbare hulpdienst op. Met een agressieve reclamecampagne wist het bedrijf in het eerste jaar 110.000 automobilisten aan zich te binden. Inmiddels zijn dat er 250.000.

Op 15 november wordt het abonnement van ANWB-leden automatisch met een jaar verlengd. “Natuurlijk proberen veel concurrenten juist in deze periode de aandacht van de consument te trekken”, zegt Route Mobiel-woordvoerder Willem Hajer. “ANWB-leden kiezen in deze periode eventueel voor een overstap.”

Naast de twee kemphanen ANWB en Route Mobiel hebben particulieren nog tal van andere mogelijkheden om hulp te krijgen bij panne. Het meest populair is via de autoverzekeraar een aanvullende pechpolis afsluiten. Het aantal automobilisten die dit doen, groeit jaarlijks met 50 procent en ligt nu op 200.000.

“Er is echt sprake van een sneeuwbaleffect”, meent Jan van der Kleij, directeur van de alarmcentrale Verzekeraars Hulp Dienst (VHD). Het bedrijf organiseert de hulp voor klanten met autopech van onder meer Unive, Polis Direct en Aegon. “Consumenten worden zich meer bewust van de keuzemogelijkheden en een pechpolis wordt gezien als een logische optie. Pechhulp is in wezen een verzekeringsproduct dat in het verlengde ligt van de autoverzekering.”

Een half miljoen auto’s vallen onder verzekeringscontracten die autofabrikanten met pechdiensten hebben afgesloten. Veel consumenten die een nieuwe auto aanschaffen, zijn zo automatisch verzekerd van pechhulp.

Tot slot zijn er nog zo’n 100.000 Nederlanders die hulp regelen via hun autodealer. Deze ‘mobiliteitsgarantie’ wordt uitgevoerd door dealers die bij de brancheorganisatie Bovag zijn aangesloten. Zij werken door heel Nederland samen. Toch hoeft de toenemende concurrentie volgens Van der Kleij niet te betekenen dat de ANWB dit jaar weer op een groot verlies moet rekenen. “Er rijden in Nederland 7,1 miljoen auto’s rond. Er is voor alle partijen dus volop ruimte voor groei.” De familie Roels is er nog niet uit. Jean-Paul: “Ik heb nog steeds een groot vertrouwen in de ANWB. Toch ga ik alle mogelijkheden eens goed naast elkaar leggen. Dat doe ik ook altijd voor mijn mobiele telefoonabonnement. Als kritische consument wil je toch weten wat er allemaal te koop is.”

LOAD-DATE: November 5, 2007

LANGUAGE: Dutch

PUB-TYPE: NEWSPAPER

© Copyright 2007 De Gelderlander